Seminari presentat per la Glòria Durban, bibliotecària de l'Escola:
L’objectiu és mostrar la metodologia més idònia per abordar adequadament un procés de cerca i recuperació d’informació.
Per introduir el tema i considerant que estem a l’inici del TdR es visionarà la primera part del documental “La Pel·lícula” (2011) de Rubén Llorach – 20 minuts . http://www.tr-lp.com/
Seguidament es posarà l’alumnat en situació hipotètica de realitzar una
cerca concreta on cal localitzar i recuperar informació. Com ho fem? Quins
passos seguim? Hauran de demostrar quins coneixements tenen sobre el tema
realitzant un petit joc.
Diferenciem tres grans blocs:
-
Què
cerco i perquè?
-
Com i
on trobaré la informació?
-
Què
he trobat del que buscava?
L’activitat consisteix a ordenar les peces d’un “puzle” on es mostren tots
els procediments que cal seguir en un procés de cerca i recuperació
d’informació.
L’activitat es realitza en petits grups. Cada grup disposa d’un puzle
propi. Un cop acabat es reparteix el “solucionari” perquè ells mateixos puguin
fer-ne la revisió.
En resulta una” metodologia de treball” amb pautes molt concretes que
s’entrega a cada alume en suport paper i que disposen al bloc de tutoria en
format digital.
Es demana a cada grup que exposin al grup- classe els aspectes que els
semblin més complicats i alhora destaquin quins són els més importants i
rellevants.
Sobre la pel·lícula:
La Pel·lícula és un documental que tracta sobre l’experiència de fer el treball de recerca… des de la perspectiva d’un alumne més.
TR: La Pel·lícula from Rubén Llorach on Vimeo.
A través d’un documental quasi-llargmetratge (Una hora i di-vuit minuts) es presenta com 9 alumnes i els seus respectius tutors/es passen per l’aventura de fer el treball, analitzant i retratant els diferents moments clau del procés i donant especial importància a les emocions, els imprevistos i la contraposició de punts de vista que apareixen al llarg de la investigació. Amb imatges obtingudes al llarg de tot un any, les diferents entrevistes, reunions i treballs de camp conformen una memòria-odissea audiovisual, una síntesi subjectiva (des de la meva perspectiva, la de l’alumne) del que suposa fer el treball de recerca en el cas concret de l’Institut Juan Manuel Zafra.
Memòria-Odissea Audiovisual, perfecta definició.
ResponEliminaEspero que us sigui d'utilitat com ho va estar a nosaltres col·laborar en la seva realització
Sí, és un reportatge molt útil, original i ben fet.
Elimina