dijous, 3 de novembre del 2011

Com iniciar el Treball de recerca


Seminari presentat per la Glòria Durban, bibliotecària de l'Escola:


L’objectiu  és mostrar la metodologia més idònia per abordar adequadament un procés de cerca i recuperació d’informació.
Per introduir el tema i considerant que estem a l’inici del TdR es visionarà  la primera part del documental “La Pel·lícula” (2011) de Rubén Llorach – 20 minuts .  http://www.tr-lp.com/
Seguidament es posarà l’alumnat en situació hipotètica de realitzar una cerca concreta on cal localitzar i recuperar informació. Com ho fem? Quins passos seguim? Hauran de demostrar quins coneixements tenen sobre el tema realitzant un petit joc.
Diferenciem tres grans blocs:
-          Què cerco i perquè?
-          Com i on trobaré la informació?
-          Què he trobat del que buscava?
L’activitat consisteix a ordenar les peces d’un “puzle” on es mostren tots els procediments que cal seguir en un procés de cerca i recuperació d’informació.
L’activitat es realitza en petits grups. Cada grup disposa d’un puzle propi. Un cop acabat es reparteix el “solucionari” perquè ells mateixos puguin fer-ne la revisió.
En resulta una” metodologia de treball” amb pautes molt concretes que s’entrega a cada alume en suport paper i que disposen al bloc de tutoria en format digital.
Es demana a cada grup que exposin al grup- classe els aspectes que els semblin més complicats i alhora destaquin quins són els més importants i rellevants.

Sobre la pel·lícula:



La Pel·lícula és un documental que tracta sobre l’experiència de fer el treball de recerca… des de la perspectiva d’un alumne més.

TR: La Pel·lícula from Rubén Llorach on Vimeo.
A través d’un documental quasi-llargmetratge (Una hora i di-vuit minuts) es presenta com 9 alumnes i els seus respectius tutors/es passen per l’aventura de fer el treball, analitzant i retratant els diferents moments clau del procés i donant especial importància a les emocions, els imprevistos i la contraposició de punts de vista que apareixen al llarg de la investigació. Amb imatges obtingudes al llarg de tot un any, les diferents entrevistes, reunions i treballs de camp conformen una memòria-odissea audiovisual, una síntesi subjectiva (des de la meva perspectiva, la de l’alumne) del que suposa fer el treball de recerca en el cas concret de l’Institut Juan Manuel Zafra.

2 comentaris:

  1. Memòria-Odissea Audiovisual, perfecta definició.
    Espero que us sigui d'utilitat com ho va estar a nosaltres col·laborar en la seva realització

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, és un reportatge molt útil, original i ben fet.

      Elimina